[No.8]
100 Foreigners Regret Their Trouble in Japan
Nihon Keizai Shinbun Feb.16, 2014
The 2020 session of The Olympics has been decided and Japan is contemplating and trying to lure foreigners to visit Japan with its "hospitality おもてなし" power. Japan is known for its high quality, tender, accurate and polite services. But is there a blind spot? We examined 100 visiting foreigners’ comments about their dissatisfaction with the Japanese service industry. Looking at the results, the height of dissatisfaction was due to the language barrier and weak communication skills.
Their dissatisfaction ranking of Japanese “hospitality おもてなし” , was as follows:
1) Foreign language services are low.
2) Preparation of free WI-FI is delayed.
3) You can’t understand the meal ticket system of Japanese restaurants.
4) They do not explain how to eat served food at restaurants.
5) Shops only accept cash in many cases. ( Credit cards are useless.)
6) The amount of food is less for the price.
7) There are restaurants without smoking areas.
8) Shops use excessive packaging in many cases.
9) It is difficult to make with drawers and exchange to Japanese yen.
10) There is no flexibility in the correspondence with customers.
10) Souvenir shop are small.
It is interesting to think about the complaints : Little understanding of Japanese complicated subway traffic, English is not used by station staff, few English notations on restaurant menus, Children’s complaints about no English channels on the TV of hotels, not being told how to eat Japanese food at restaurants, etc.,
The overwhelming majority of the complaints were surrounding the language barrier. Whatever your opinion of the list, we must improve our ‘Omotenashi’
「ニッポンのココが残念」外国人100人に聞きました。
日本経済新聞 2/16/2014
東京オリンピックも決まり、「おもてなし」力で訪日外国人を呼び込もうともくろむ
日本。丁寧できめ細かく正確といった美点ばかりが強調される日本のサービスだが、死角はないか。新聞で訪日外国人100人を対象に、日本のサービス業への不満を調査したところ、
結果を見ると、最大の壁は未熟なコミュニケーション力にありそうだ。
そこで訪日外国人による「おもてなし」不満ランキングは
1. 外国語サービスが少ない。
2. 無料のWI-FIの準備が遅れている。
3. 飲食店の食券システムがわからない。
4. 飲食店で食べ方を教えてくれない。
5. 現金しか使えない店が多い。
6. 飲食店は値段の割に量が少ない。
7. 禁煙スペースのない飲食店がある。
8. 過剰包装の店が多い。
9. 日本円の引き出しや両替をしにくい。
10. 対応に柔軟性がない。
10. 土産物屋がすくない。
となった。
地下鉄は複雑すぎてわからない、駅員に聞いても英語が全然通じない、飲食店で英語表記のメニューが少ない、ホテルのテレビに英語チャンネルがなく子供たちの不満が爆発した、飲食店で食べ方を教えてくれない、などなど、圧倒的に多かったのは語学障壁の高さだった。